Sietze Dijkstra @ WTC meeting on Big Data - november 2015

De buzz of the day: BIG DATA

“Big Data is hot. Niet zo gek, want bedrijven die het succesvol weten toe te passen, presteren vijf tot zes procent beter dan hun concurrenten, blijkt uit cijfers van McKinsey. Een goede reden voor de WTC Amsterdam Business Club om het laatste event van het jaar aan Big Data te wijden.”

“Big Data wat kunt u er mee? En sterker nog, moet u er wat mee? JA! zeggen alle 4 de key-note sprekers tijdens deze inspirerende en informatieve bijeenkomst volmondig.

Sterker nog: “Als u er nu niets mee doet, is uw bedrijf over 5 jaar dood. Begin maar vast een post mortem te schrijven om te beseffen hoe het komt dat uw huidige verdienmodel niet meer werkt” aldus Sietze Dijkstra eigenaar van Harvest Moon.

En Dijkstra kan het weten. Als voormalig General Manager Global Business Services van IBM leidde hij het Smarter Cities groei-initiatief. Diegene die het maken zijn de ondernemers die ‘Think Big, Act Small, Scale fast’ toepassen en gebruik maken van de nieuwste technologieën. In Nederland zijn we echter geneigd klein en behoudend te denken. De goede start-up’s verdwijnen dan ook vrijwel allen naar Amerika.”

The nieuwe olie
“Met Big Data is een innovatieve bedrijfstak ontstaan. Naast de data analist, bestaat nu ook de data specialist en zelfs de data scientist. Deze onderzoekt niet alleen, maar experimenteert en ontwikkelt. Met aan het hoofd de Chief Data Officer (CDO) die in het bedrijf verantwoordelijk is voor deze nieuwe resources, de nieuwe olie van onze wereld. Een inspirerend voorbeeld is Usama Fayyad, de eerste CDO van Yahoo! die in 4 jaar tijd het grootste data science-team van de wereld samenstelde en door targeting met behulp van contentmanagement en advertenties de omzet van Yahoo! 20x wist te vermenigvuldigen.”